Thursday 8 September 2011

Kenapa mereka Murtad?

(Siapa Patut di salahkan dalam gejala Murtad?)

Nota: mengandungi unsur berlagak bagus yang melampau dan mungkin akan menyinggung perasaan pembaca, namun amat sesuai untuk mereka yang mengenali Lina Joy atau pun tak kenal langsung Lina Joy..

Enjoy!
--------------------------------
Pada suatu hari di sebuah opis… Kelihatan, ada beberapa orang sedang berdebat, berbincang, bermuzakarah, berkenaan isu-isu semasa.. kelihatan juga ada seorang lelaki sedang membelakangi mereka sambil mengadap computer, (baca blog lah tu!!!)

Perbincangan menjadi hangat, dari isu artis nak kahwin kepada isu politik dan ugama, aku rasa tentu batuk batuk (kononnya) nama orang yang begitu kerap mereka lafazkan seperti Siti Nurhaliza, datok K, Pak Lah, Dr M, dan Lina JOY!!!

Setelah puas berdebat isu syarikat tak nak bagi bonus, (nak bagi camne, asyik berdebat je kat opis..) tajuk tak rasmi mereka yang seterusnya adalah isu murtad, tentang siapa yang bersalah?, ada yang salahkan kerajaan, ada yang salahkan ibu bapa, ada yang salahkan sekolah, ada yang salahkan Menteri kerja raya, ada yang salahkan Polis, ada yang salahkan kebebasan internet, ada yang salahkan Parti tu, ada yang salahkan Parti ni, ada yang salahkan ibu mengandung, bla bla bla bla..(lantak korangler)

Walaubagaimanapun, akhirnya, mereka masih tidak dapat menjawab secara tepat akan siapakah yang patut di salahkan dalam isu permutadan ini.. lalu mereka menganggu aku yang sedang mengadap computer..

Oi, Hamka! Kau tau tak? Sekarang ni dah ada borang untuk murtad di jabatan ugama setinggi ni!!! (sambil membuat isyarat dengan mengangkat tangan setinggi paras lutut…),

Sambung nya lagi,: Siapakah yang patut di salahkan dalam isu murtad ini?

Rujukan: Soalan ini di tanya oleh Mr. S(S-adalah nama sebenarnya di permulaan huruf)

Aku berhenti menaip, (membalas komen korang dalam blog sebenarnya..oh)…
Darahku mula berkejolah.. aku mula nak marah!!!
Aku bangkit dari kerusiku lalu berdiri di hadapan mereka..(sambil bercekak pinggang)

Aku berkata sambil marah-marah: “Siapa cakap borang Murtad setinggi ni ?, siapa ?
(sambil mebuat isyarat dengan mengangkat tangan setinggi paras lutut…),

Mereka semua senyap…

Engkau dah tengok ke borang murtad setinggi tu?, ni aku nak marah ni.!!!, bercakap tanpa fakta yang tepat!!! Ikut sedap mulut sajer..!!! sebenarnya borang murtad tu setinggi INI!!!
(sambil mebuat isyarat dengan mengangkat tangan setinggi paras DADA!!!…),

Wah!!!…mereka mula kagum dengan info ria aku..he he he..

Aku menyambung lagi…
“ORANG PERTAMA YANG PATUT DISALAHKAN KERANA RAMAINYA ORANG ISLAM YANG MURTAD ADALAH…..”

Mereka saspen

Aku kata:
“ORANG PERTAMA YANG PATUT DISALAHKAN KERANA RAMAINYA ORANG ISLAM YANG MURTAD ADALAH…..”

Aku diam sejenak..menelan air liurku..

Mereka kesaspenan…

Lalu ujarku…
“ORANG PERTAMA YANG PATUT DISALAHKAN KERANA RAMAINYA ORANG ISLAM YANG MURTAD ADALAH…..”
.......
….

AKU!!!!..(di ucapkan dengan nada sedih, tapi jelas)

Mereka semua senyap! Kelu mulut, kuku, dan kaki…!
Diam seribu bahasa.
Mereka diam tak terkata apa-apa, nafsu berhujjah di matikan oleh aku yang bersalah, mereka mencari siapa yang bersalah, sedangkan hakikatnya orang yang bersalah sudah ada di depan mata.., akulah yang bersalah..
Mungkin patut aku tulis tajuk post ini “Aku yang bersalah..”

Aku menyambung lagi:
“Salah aku orang islam kerana tidak melapangkan masa untuk berjumpa dengan orang yang jauh dari Allah, sebaliknya aku sibuk dengan kerja dunia (tulis blog, baca blog), dan buat macam macam hal lagi sehingga orang yang jauh dari Allah semakin jauh dan jauh… akhirnya mereka murtad…

Dan aku mengaku, aku tak pernah pujuk orang yang murtad masuk islam balik, mungkin sebab bukan orang yang aku kenal, (aku tak kenal Lina joy) , tapi adakah ini cukup untuk aku bagi alasan pada Allah di hari pengadilan kelak, atau sebab mereka bukan dari kalangan keluarga aku atau sahabat aku, maka aku dah ‘cuci tangan’ lalu menyalahkan kerajaan atau undang undang yang benarkan mereka murtad.. sudah selamatkah aku dari Azab Allah?

Adakah aku menangis mengenangkan nasib mereka yang murtad ?

Adakah aku ada buat solat hajat supaya mereka kembali kepada Islam ?

Adakah aku ambil tahu akan apakah sebab musababnya mereka murtad?

Adakah mereka murtad kerana masalah jodoh? Akidah? Inginkan kebebasan, Atau tekanan perasaan ?

Apabila seseorang itu tak nak buat sesuatu perkara, pasti ada alasannya

Sebagai contoh, dalam bab solat, aku ‘pecah-kecil’kan ummat islam dewasa ini kepada 5 golongan.

1.Golongan solat berjemaah

2.Golongan Solat awal waktu kat rumah

3.Golongan Solat lengah-lengah

4.Golongan Solat jarang jarang

5.Golongan tak Solat

Dan aku nak tanya kepada 5 golongan ini:

1. Korang yang dah biasa solat jemaah, pernah tak berfikir kenapa ada orang islam yang tak nak solat berjemaah? Dan apakah usaha korang untuk membuatkan mereka kembali solat jemaah 5 waktu kat masjid…

2. Kemudian, korang yang dah biasa solat beberapa waktu kat masjid, pernah tak berfikir kenapa ada orang islam yang solat lengah-lengah, …Dan apakah usaha korang untuk membuatkan mereka yang solat lengah-lengah supaya kembali solat di awal waktu macam korang, walaupun tidak di masjid..

3. Ok, korang pulak yang dah biasa solat 5 waktu lengah-lengah, pernah tak berfikir kenapa ada orang islam yang tak nak solat 5 waktu, just solat jummat…Dan apakah usaha korang untuk membuatkan mereka kembali solat jemaah 5 waktu ..walaupun lengah-lengah..oh..

4. Dan.. korang yang dah biasa solat jumaat sajer, pernah tak berfikir kenapa ada orang islam yang tak nak solat walaupun solat jumaat? Dan apakah usaha korang untuk membuatkan mereka sekurang2nya kembali solat jummat sajer macam korang?

5. Last, korang yang tak solat langsung, pernah tak berfikir kenapa ada orang islam yang nak keluar islam(murtad)? Dan apakah usaha korang untuk membuatkan mereka kembali kepada islam walaupun menjadi sekurang-kurangnya orang islam yang tak solat langsungpun macam korang ..pernah tak?

Aku pernah buat dan berikut adalah hasil keputusan rambang apabila aku jumpa 5 golongan di atas... (baik kan aku ni?-huh!! pergi mampos)

Antara jawapan mereka:

“Wajib ke solat jemaah?”

“Aku solat awal waktu ok, apa,! Lebih baik dari orang yang solat lengah lengah..!”

“Walaupun aku solat lengah lengah, yang penting aku dah solat…”

“Nasib baik aku solat jummat(sahaja), kalau aku tak solat langsung? Huh!”

“Walaupun aku tak solat, tapi aku tak de lah nak murtad macam Lina Joy”…

Aku menangis.. mereka beramai-ramai memelukku-ops!! ok, aku mengaku adegan menangis berpelukkan itu aku tambah supaya nampak lebih drama dan tragis

Sambung balik,
Sekarang, betapa bahayanya ummat ini dan betapa pentingnya satu usaha perlu di buat untuk jumpa mereka dan pujuk mereka kepada mengamalkan islam yang benar… …sebab mereka mereka ini, jika di biarkan takut takut mereka juga akan murtad..Oh, … dan seperti biasa bila mereka murtad korang mulalah nak salahkan kerajaan, ibu bapa, sekolah, Menteri kerja raya, Polis, kebebasan internet, Parti tu, Parti ni, salahkan ibu mengandung, bla bla blab blahh!!

SEDANGKAN!!! 
ORANG YANG PATUT DI SALAHKAN DALAM SEMUA ISU DI ATAS ADALAH SAYA!!! SAYA, SAYA DAN SAYA!! 
SAYA YANG TIDAK JUMPA MEREKA YANG TAK SOLAT JEMAAH, 
SAYA YANG TIDAK JUMPA MEREKA TAK SOLAT AWAL WAKTU, 
SAYA YANG TIDAK JUMPA MEREKA YANG LENGAH LENGAHKAN SOLAT, 
SAYA YANG TIDAK JUMPA MEREKA YANG TAK SOLAT DAN SAYA YANG TIDAK JUMPA MEREKA YANG MURTAD!!!! 

(Saya yang sibuk menulis blog dan membaca blog ini yang tidak melapangkan masa lapang saya untuk jumpa mereka dan pujuk rayu mereka kepada mengamalkan islam yang sebenar..)

Ketahuilah…sebuah info duka…

1. Golongan yang tak Solat akan menerima azab seperti orang kapir…

2. Golongan yang Solat jarang jarang akan diseksa dalam neraka selama 60 tahun bagi setiap solat yang di tinggalkan

3. Golongan yang Solat lengah-lengah pula, akan di azab dalam Neraka khas untuknya…

4. Dan golongan yang tak pergi solat jemaah menurut seorang sahabat Nabi SAW, wajar dituang timah yg mendidih ke telinga org yg dengar azan tapi tak nak datang solat jemaah.!!! Dan Nabi SAW sendiri nak bakar rumah mereka..oh..

5. Dan Golongan yg paling rugi adalah golongan MURTAD! Kerana mereka telah terlepas satu-satunya peluang untuk selamat dari azab api neraka dan peluang untuk pulang kembali ke shurga!..oh!

..........

Baru baru ni ada berlaku rebut kecil kat terengganu, bila aku balik kampong aku tengok ada yang atap rumah tercabut dan kereta kemik kerana di timpa kayu/kelapa, dan orang kampong sibuk repair kereta dan rumah masing-masing…
Aku tanya:
tak kerja ke hari ni?

Jawab orang kampong:
kerja, tapi ambik cuti sebab nak kena baiki atap dan kereta, siapa lagi nak baiki kalau bukan aku, sebab rumah aku yang tercabut atap, dan kereta aku yang kemik di timpa kelapa..

Aku berfikir.. Hari ini amalan ugama pada diri ummat islam dah banyak yang rosak di timpa ‘ribut’ besar! Kenapa takde orang yang nak ambik cuti untuk baiki diri supaya dapat amal ugama yang sempurna? Kalau kereta aku rosak,dah tentu aku yang baiki, tapi kenapa amalan ugama aku rosak, just buat tak tahu!!! Oh!!!, atau kerana aku tak rasa ugama ni aku yang punya, adakah islam ini ugama ustaz dan ulamak sahaja? ..oh! Kerana itu ramai yang murtad agaknya..isk..isk..

Sebenarnya jika korang faham tentang hakikat taubat, (macam lah aku faham..) Allah HANYA akan ampunkan segala dosa korang dan tolong korang HANYA apabila korang mengaku akan segala kesalahan korang…
Masalah ummat hari ini dan juga masaalah aku (sebenarnya)adalah tak mengaku salah, atau munkin tak tahu akan diri ini bersalah atau tidak, tak tahu bahawa diri berada dalam keadaan berdosa kerana hanya nampak salah orang lain, rasa diri betul, orang lain semua salah!!
Rasa dapat masuk shurga, dapat layanan first class dalam kubur, dapat minum air dari tapak tangan NAbi di padang mahsyar kelak…padalah, inilah sifat ajub sebenarnya..sifat ajub yang boleh membawa ke neraka..oh..

Perkara ini terjadi kerana tidak belajar ugama dengan betul, tidak rujuk ustaz yang betul, dan otak pulak tak nak berfikir dengan betul!!! berfikir ikut nafsu…!! (aku ler nie..isk), jika kita rujuk sejarah akan cerita para Nabi Nabi alaihisalam, apabila berlaku satu satu peristiwa, dirinya lah yang pertama sekali akan di salahkan…

Di padang mahsyar kelak, semua Nabi takut jumpa Allah, kerana masing masing mengaku berdosa dengan Allah SWT. (rujuk ustaz)

-Nabi Adam a.s takut dengan dosanya makan buah khuldi..

-Nabi Nuh a.s takut dengan dosanya kerana gagal dakwah anak dan isteri

-Nabi Musa a.s takut dengan dosanya bercakap besar -Nabi Yunus a.s takut dengan dosanya yang lari dari azab Allah -Nabi Ibrahim a.s takut dengan dosanya menipu kaumnya..

-Nabi Isa a.s takut dengan dosanya lantaran ummatnya menentang Nabi Muhammad saw..

Dan, Nabi Muhammad SAW sendiri, dalam riwayat menyatakan baginda bertaubat/beristigfar kurang lebih 70 kali setiap hari walaupun baginda tiada dosa…

Maka aku yang jika di andaikanlah atau di ibaratkanlah malaikat ada sifat boring, maka dah tentu malaikat yang menulis kebaikan aku akan rasa boring sebab takde kerja..oh..isk..isk..

Cerita popular Nabi SAW ke Taif. Tapi kat sini cerita sedihlah..Nabi kena baling batu sampai berdarah2. Darah mengalir masuk ke dalam kasut Nabi hingga bila Nabi berjalan bunyi macam org berjalan kat tempat basah…isk..isk…lalu Malaikat datang offer untuk datangkan bala kat sana, tak kiralah taufan ke, gempa ke, tsunami ke, tapi Nabi tolak..Nabi SAW rasa itu adalah salah dia yang tak pandai berdakwah..oh.., dan Nabi doa agar cucu cicit org taif dapat hidayat pulak..

Maka aku hari ini, ada mintak supaya orang yang murtad kembali islam? Sebaliknya aku benci mereka, aku hina mereka, aku pulaukan mereka…

Kepada Allah aku meminta ampun dan kasih saying, ajarlah aku berkasih sayang..isk..isk..

So, jom kita jumpa mereka ini,

Tapi Hamka… kat sini mana ada orang murtad?

Ok, apa kata kita jumpa orang islam yang tak solat atau solat jarang jarang atau yang solat lengah lengah atau yang tak pergi solat kat masjid, aku rasa banyak kat opis kita ni.. yang dah murtad tu nak buat macam mana, yang ada depan mata takut pulak murtad.. jom!

Tambahan:
Walaupun begitu dalam mendakwah golongan di atas perlu ada hikmah, sebab, jika tak kena gaya(tak ikut sunnah) boleh murtad, korang nak ke borang murtad setinggi ni? (sambil membuat isyarat dengan tangan di angkat lebih tinggi dari kepala)

Satu cerita benar, di ceritakan oleh ustaz M, seorang alim telah menegur seorang remaja yg berseluar pendek dalam keretapi.. dengan berkata tegas bahawa haram berseluar pendek dalam islam…pemuda itu berkata, oh.! islam begitu payah dan cerewet sekali..dan pemuda itu terus murtad di situ juga!org alim ini sangat menyesal, dan bertaubat bahawa mulai hari tak akan menegur hal yg remeh sebegitu dan akan menggunakan pendekatan secara hikmah..

apa itu hikmah?
Hikmah adalah seperti memukul ular dengan tongkat, yg mana…ular mampus, tongkat tak patah..so bolehlah korang guna tongkat tu lagi untuk ketuk ular lain pulak.. Apa guna jika ular mampos dan tongkat pulak dah patah sebab pukul terlalu kuat, mamposlah korang di gigit ular lain pulak!!!

Kalau org tak solat kita marah2, pukul mereka…mereka rasa tertekan, silap silap menjadi murtad, Boss mana yang tak marah kat pekerjanya yang menyebabkan pelanggan tetap lari?..oh..

Nota untuk mua’alaf: pukul anak yang berumur 10 tahun tapi tak nak solat adalah di galakkan dalam islam, namun anak yang umur 20 tahun korang baru nak pukul.. jadilah begini: “kalaulah 10 tahun dulu bapak pukul sazali, (kerena tak solat)…sazali tak jadi begini bapak..arghh aku dah melalut.(rujuk filem anakku sazali)

Sambung balik,
Cerita lain pulak, kisah aku dan Mamat..
Mamat tak nak pergi solat jemaah kat masjid kerana katanya: bahawa dia telah melihat banyak keburukkan “ahli surau”Jarang bersama anak bini…Cakap benda sama.Abaikan dunia…Pakaian macam org arabRasa diri bagus…Suka bersembang…Tak ada masa depan…Membazir harta org ramai(masjid)…Buat bising…

Aku kata:Aku dah 29 tahun memeluk ugama islam dan dalam ugama ini aku jumpa banyak keburukkan orang islam…Merompak…Berzina…Rasuah…Membunuh…Sumbang Mahram…Mengedar dadah…Mengfitnah…Jerangkong dalam almari, Haruan makan anak, Anjing tersepit yang dilepaskan…Rogol-bunuh-bakar!
Tapi aku tak tinggalkan ugama islam…
Aku harap kau tidak murtad Mamat…
Kerana ramai yg murtad bila tengok keburukkanJuga ramai yang tinggalkan surau bila lihat keburukkan ‘ahli surau’…
Bukankan Allah bagi dua mata?
Satu lihat baik orang
Satu lihat buruk sendiri..
Barulah mata hati akan faham kebenaran….

Alhamdulillah, Mamat sampai sekarang tak delah murtad, aku jer yang merepek bukan bukan..oh!

Cerita lain pulak

“kenapa kau masih kapir?”

Tanya aku kepada seorang sahabat non muslim sebab dulu dia ada azam nak masuk islam, pandai baca bismillah, alhamdulillah, selalu mengucap kalimah tauhid , bagi salam, membaca buku-buku islam dan lain-lain.kemudian, si engineer itu,(non muslim).. telah bagi hujah dan alasan kenapa dia masih kapir (sepatutnya aku tulis: dia masih tidak memeluk ugama islam-lebih harmony dan rasional rasanya-oh)..

Aku ingat nak tulis alasannya dengan penuh ilmiah kat sini..tapi panjang sangat, antara sebab dia tak masuk islam walaupun dari segi teori islam itu indah adalah kerana dari segi amali(practical) org islam mempunyai rekod yg buruk seperti pengganas, penzalim, perompak, pembunuh, perogol, penagih dan lain-lain…

Aku kata: memang tak di nafikan bahawa akhlak kebanyakkan (ramai-termasuk aku) orang islam ini buruk ! menyebabkan orang kafir benci islam dan ada yang murtad kerana malu.. akan tetapi mereka orang islam yang buruk-burghok ini walaupun di azab oleh Allah kerana melakukan banyak dosa (semoga aku tidak di azab Allah-amin!!) namun akhirnya mereka tetap masuk shurga kerana ada iman hatta sebesar zarahpun, akan tetapi orang kapir yang hanya melakukan satu dosa yakni tak nak masuk islam, mereka akan kekal dalam neraka selama-lamanya…

Hamka, buat apa kau bagi peringatan kepada mereka yang tak percaya kepada tuhan dan hari kemudian?

Baiklah, betul jugak kata korang… ok, aku tujukan nasihat ini kepada orang islam pulak..

Wahai orang islam yang tak solat atau solat jarang jarang atau yang solat lengah lengah atau yang tak pergi solat kat masjid, memang tak di nafikan bahawa akhlak kebanyakkan (ramai-termasuk aku) ahli surau ini buruk ! menyebabkan orang yang tak pergi surau benci dan malu serta malas nak solat kat surau.. akan tetapi mereka ahli surau yang buruk-burghok ini walaupun di azab oleh Allah kerana melakukan banyak perkara yang korang anggap dosa dan memang berdosa (semoga aku tidak di azab Allah-amin!!) namun akhirnya mereka tetap masuk shurga kerana Allah berfirman dalam al –Quran (aku tak suka quote al quran, tapi aku terpaksa, namun aku sedia di tegur jika salah),
Firman Allah: Sesungguhnya yang memakmurkan masjid Allah ialah orang yang beriman kepada Allah dan hari akhirat (at taubah:18) Bermakna Allah iktiraf iman mereka, akan tetapi orang yang tak nak solat kat surau atau masjid… maafkan aku kerana tak jumpa dan pujuk korang isk..isk… salah aku pasal sibuk tulis blog..oh..!!! hingga korang benci pada aku dan murtad kerana amal buruk ku..oh…!

Nota: aku pun banyak gak tinggal solat jemaah,..oh.., aku berdosa kepada Allah dan ummat manusia, dah jadi mayat kelak baru pergi masjid, duduk depan sekali, kaki imam dekat kepala.. baru aku tahu SIAPA SALAH dan SIAPA AKU dan SIAPA ALLAH!!!!

NEXT 
Dan satu perkara yang paling menakutkan bila bercakap tentang murtad adalah bila terkenangkan hasrat setan yang akan memurtadkan kita masa nak jadi mayat kelak.. Kalau korang tahu, la ni setan baru buat usaha 10% dan korang dah percaya dengan semua berita yang karut marut 100%..masa nak mati kelak, setan akan buat usaha 90% untuk murtadkan korang, setan akan menjelma jadi arwah nenek korang atau mak bapak korang atau siapa sajer yg korang akan percaya..dan cakap..matilah dalam ugama yahudi, itulah ugama yg membawa kau masuk shurga!!!
Atau setan bagitahu mayat Nabi reput dalam kubur yang menyebabakan korang was was dengan islam sedangakan itu hanya ilusi.. huh, time tu, kalau iman korang kuat jer yg boleh menafikan tipu daya setan tu!!! So, kita yang tak murtad lagi ni jangan rasa selamat sebab hidayat di tangan Allah, Allah boleh bolak balikkan hati manusia.. ini yang taaakuutt nie..isk..isk..

Berbalik kepada yang murtad..
Adakah korang ingat Allah cipta org kapir dan orang murtad tu hanya untuk menjadi BAHAN BAKAR Api Neraka? Ingatlah wahai kawan-kawan, satu org kapir yang mati tanpa di dakwah oleh orang islam, dan satu orang murtad mati tanpa dipujuk masuk islam kembali,.. maka semua org islam berdosa tau!
Nabi bila ada mayat yahudi ‘lalu’ depan baginda, Nabi menangis…sahabat hairan..Nabi Muhammad SAW jawab, tahukah kamu? bahawa mereka akan kekal selama lamanya dalam neraka... dan kalaulah aku jumpa dia sekali lagi, mungkin dia akan dapt hidayat Allah (lebih kurang)

Kepada Lina Joy… 
Aku adalah salah seorang orang islam yang bersalah terhadap anda, maafkan aku, jika di takdirkan tuhan, kita berjumpa, boleh cerita panjang, sambil minum teh’tarik.. insyaAllah..

Maafkan aku seorang islam yang beraklak buruk ini… jika aku pernah jumpa kau sekali dulu, mungkin kau akan dapat hidayat Allah (atau aku yang turut murtad-naduzubillah)

Keputusan Allah adalah yang terbaik!!!! Ya Allah jangan lah Kau ambil nikmat iman dan islam pada diri yang hina ini…Janganlah Ya Allah..Oh! Aku tahu aku bersalah Ya Allah, janganlah azab aku!!! Jangan matikan aku dalam ugama yang lain selain islam!! Isk..isk..

(hingus mulai berleluasa di hidungku, sedang air liur meleleh-aku memang burghok)

Penutup 

Jadi marilah kita jumpa mereka dan penting supaya jangan mengkritik mereka kerana mereka mungkin jahil dan tidak berpeluang untuk belajar ugama yang betul, maka di sini penting aku dan korang jumpa mereka dan pujuk rayu mereka…Jangan mendesak mereka …

Ps: Tiada paksaan dalam ugama yang korang telah tinggalkan ini… Selamat tinggal saudara seugama, kita sudah tidak bersaudara lagi, tapi aku dan engkau tetap bersaudara dengan mayat…

(Dari aku yang bersalah…)

sumber: keretamayat.blogspot.com

No comments:

Post a Comment